Case

Online burgerparticipatie geeft duidelijkheid over de werkzaamheid van beleidsveranderingen

Online burgerparticipatie geeft duidelijkheid over de werkzaamheid van beleidsveranderingen

Populytics onderzocht hoe verschillende maatregelen het online koopgedrag van mensen verandert. Nederlanders bestellen namelijk steeds vaker spullen via het internet. Dit heeft positieve, maar ook negatieve gevolgen. De overheid wil de negatieve effecten verkleinen en bewust koopgedrag stimuleren. Daarom willen ze niet alleen weten welke maatregelen werken maar ook welke mensen accepteren.  

Een discrete keuze-experiment als online participatietool. Hoe werkt dat? 

Voor dit onderzoek maakten we gebruik van discrete keuze-experimenten (DCEs). Bij een DCE maken deelnemers keuzes tussen twee opties die op een aantal kenmerken verschillen. Hierdoor krijgen we gedetailleerde inzichten in hoe de verschillende kenmerken de keuzes van de deelnemers beïnvloeden. Voor deze studie hebben we bijvoorbeeld gekeken naar prijs, retourwijze, beschikbare informatie over het product en CO2 uitstoot van het vervoer. In totaal deden er 2.519 mensen mee. 

Wanneer is een DCE nuttig om te doen? 

DCEs zijn nuttig om te gebruiken als je meer willen weten over waarom bepaalde opties mensen meer of minder aanspreken. Deelnemers maken namelijk steeds een keuze tussen twee beleidsopties. Hierdoor zie je in de resultaten van een DCE welk belang de kenmerken van de beleidsopties hebben. Benieuwd of een DCE past bij jouw vraagstuk? Neem contact op via info@populytics.nl. 

Welke resultaten krijg je met een DCE? 

Bij deze DCE kregen we onder andere de volgende resultaten: 

  • Een verplichting om een deel van de retourkosten te betalen zorgt ervoor dat mensen bewuster online bestellen. 
  • Mensen maximaal 5 producten per jaar gratis laten terugsturen zal weinig effect hebben op hoeveel producten mensen terugsturen. 
  • Mensen hebben geen sterke voor- of afkeur voor bepaalde beleidsmaatregelen. 
  • De effectiviteit van een maatregel bepaald of de maatregel meer of minder geaccepteerd wordt. 
  • Hieruit volgt de aanbeveling om zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen over de mate waarin een maatregel of combinaties van maatregelen voor positieve maatschappelijke effecten zorgen.  
  • Uit ons onderzoek bleek dat met name het betalen van retourkosten een effectieve maatregel was.  
  • Omdat de verplichting om retourkosten te betalen kan leiden tot het verlies van klanten, adviseerden wij het ministerie om te overwegen om een verplichting om retourkosten te betalen op collectief niveau in te voeren. 

Meer weten over DCE’s en online participatietools? Lees hier over de DCE die we hebben gedaan voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Of neem contact op via info@populytics.nl.

Blijf up-to-date

Door je aan te melden voor de nieuwsbrief of voor het ontvangen van een rapport is het noodzakelijk dat wij enkele van uw gegevens verwerken. Bekijk onze gehele privacyverklaring hier.






    Benieuwd naar onze gepubliceerde rapporten?
    Bekijk deze op onze Cases pagina.