Case

Digitale participatie inzetten voor intern beraad: strategiesessies binnen bedrijven

Digitale participatie inzetten voor intern beraad: strategiesessies binnen bedrijven

De PWE methode wordt vaak ingezet om de ideeën, voorkeuren en waarden van burgers en omwonenden te onderzoeken. Maar digitale participatie is ook zeer geschikt voor kleinere raadplegingen. Ook binnen bedrijven en organisaties! Zo wilde de organisatie ’s Heeren Loo de bedrijfsstrategie vernieuwen. Via onze PWE methode konden directieleden en andere stakeholders op een laagdrempelige manier meedenken.

Hoe kun je een PWE gebruiken als voorbereiding voor een strategiesessie? 

’s Heeren Loo had verschillende thema’s gekozen met belangrijke, maar moeilijke dilemma’s. Ze wilden de ideeën horen van meerdere mensen binnen en buiten de organisatie. Hoe zouden deze mensen willen dat de dilemma’s opgelost worden? Welke keuzes zouden zij maken als ze konden zien wat de effecten zijn van hun keuzes? En waarom? Voor de start van de strategiesessie konden deelnemers via onze online participatietool hun keuzes maken. Hun keuzes en argumenten vormden de basis voor de gesprekken tijdens de strategiesessies.  

Wat zijn de voordelen van een PWE raadpleging voor intern beraad? 

Het geeft meerdere voordelen om de PWE-methode te gebruiken. Je kunt dilemma’s die je als bedrijf hebt voorleggen en samen oplossen. Welke keuzes moeten er gemaakt worden met, bijvoorbeeld, een beperkt budget en beperkt personeel? Daarnaast kan iedereen door de digitale participatiemethode makkelijk en op een zelfgekozen tijdstip meedoen. Ook komen de stemmen van minder luide mensen duidelijk naar voren. Tot slot haal je gestructureerd informatie op die je kan gebruiken bij het aanscherpen van je strategie. 

Wat vond de opdrachtgever? 

“We konden snel schakelen en de methode aanpassen aan de specifieke vraag die wij hadden. Daarbij kregen we overzichtelijke rapportages die bruikbaar zijn voor vervolggesprekken met de verschillende interne stakeholders. Het is een prettige manier om stakeholders bij plannen te betrekken. Ik zie ook zeker potentie voor het betrekken van groepen collega’s bij keuzes en uitwerking van plannen.”

– Koen, ‘s Heeren Loo 

Deel dit artikel

Hoofdonderzoeker Populytics - Martijn de Vries

Martijn de Vries
Hoofdonderzoeker

Vragen? Neem gerust contact met ons op.

    Met het sturen van deze e-mail, bevestig je dat je instemt met het verwerken van jouw persoonlijke gegevens door Populytics zoals omschreven in het privacystatement.

    Blijf up-to-date