Case

Online participatietools: Welke veranderingen gaan de juiste impact maken? Ontdek het met een DCE

Online participatietools: Welke veranderingen gaan de juiste impact maken? Ontdek het met een DCE

Momenteel gebruiken we de meeste spullen en grondstoffen maar één keer. Om duurzamer met de beperkte hoeveelheid grondstoffen en spullen om te gaan zijn er circulaire businessmodellen nodig. We maken dan bijvoorbeeld meer gebruik van gerecyclede of tweedehands spullen. Maar welke vormen van circulaire businessmodellen spreekt mensen meer of minder aan? Dat hebben we onderzocht voor Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Een discreet keuze-experiment als online participatietool. Hoe werkt dat? 

Voor dit onderzoek maakten we gebruik van discrete keuze-experimenten (DCEs). Bij een DCE maken deelnemers keuzes tussen twee opties die op een aantal kenmerken verschillen. Hierdoor krijgen we gedetailleerde inzichten in hoe de verschillende kenmerken de keuzes van de deelnemers beïnvloeden. Voor deze studie hebben we bijvoorbeeld gekeken naar prijs, betaalwijze en gebruiksvoorwaarden. 

Hoe ziet een DCE eruit? 

Hieronder ziet u een voorbeeld van hoe een DCE-keuzetaak eruit kan zien. 

Voorbeeld van een DCE keuzetaak

Welke resultaten krijg je met een DCE? 

Bij het inzetten van deze DCE als online participatietool kregen we de volgende resultaten: 

  • Nieuwe producten worden door de meeste mensen als kwalitatief beter gezien dan circulair geproduceerde producten.  
  • Het is ook belangrijk dat de gevolgen van een niet-circulaire economie duidelijk zijn voor de koper.  
  • Veel spullen worden na gebruik weggegooid en verbrand. Alleen als mensen hiervan op de hoogte zijn kan dit helpen om hergebruik te stimuleren. 
Blijf up-to-date

Door je aan te melden voor de nieuwsbrief of voor het ontvangen van een rapport is het noodzakelijk dat wij enkele van uw gegevens verwerken. Bekijk onze gehele privacyverklaring hier.




    Benieuwd naar onze gepubliceerde rapporten?
    Bekijk deze op onze Cases pagina.